Ogłoszenie

Witaj w pierwszym serwisie o PBF-ach www.pbfy.pun.pl

Chcesz się dowiedzieć co to PBF? Jak się go tworzy? Zajrzyj do naszego serwisu i dowiedz się. Znajdziesz tutaj artykuły z dziedziny skryptów/kodów, teorii PBF, recenzji gier, a także zapowiedzi nadchodzących produkcji.

Nowy serwis


Prace są w zasadzie zakończone! Zapraszamy na nową wersję serwisu:

PBF Guild

Partnerzy

Nasz serwis współpracuje z różnymi stronami, które wspomagają go na różnych polach. Chcesz zostać jednym z nich? Zgłoś się do administratora.

bestiarium.pl

#1 2010-10-15 10:47:05

Elian

Wojownik w służbie PBF

Skąd: Rzeszów
Zarejestrowany: 2010-09-27
Posty: 232
Punktów :   14 
Moja Gra: Brak
Używam hostingu: linuxpl.com

Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Żebyście wiedzieli jak długo zbierałem się, by napisać ten artykuł... Od blisko tygodnia próbuję zacząć jakoś ten tekst i ni jak mi to nie wychodzi. Pewnie tego dlatego, że żaden orzeł ze mnie jeżeli chodzi o nasz język ojczysty. Jednak niedawno, właśnie na tej lekcji, czytając wiersze naszych polskich modernistów, doszedłem do paru wniosków dotyczących pisania treści do naszych kochanych gier...

Jak wiadomo, głównym narzędziem jakim dysponuje twórca jest niewątpliwie jego słowo pisane. To właśnie od jakości wszystkich treści zależy powodzenie gry w internecie. Dopiero później liczy się grafika, czy skrypty...

Tak więc dzisiaj chciałbym zająć się kreowaniem świata - jest to najważniejszy element każdej gry. To on wprowadza gracza w klimat. Jak dobrze go opisać? Według mnie należy wziąć przykład z modernistycznego upodobania do impresji i ekspresji...

Zdaję sobie sprawę, że wiele osób może nie wiedzieć co mam na myśli, ale już śpieszę z wyjaśnieniami...
Moderniści uwielbiali opisywać wszystko dookoła używając nagromadzeń epitetów (przymiotników określających daną rzecz). Używali także zabiegu zwanego "psychizacją krajobrazu" - opisywania otoczenia w ten sposób by oddać uczucia, które z nim się mają wiązać...
Biorąc z nich przykład, można świetnie dookreślić każdą część świata.

Oczywiście zabieg opisywania świata może być dla niektórych osób dosyć uporczywy i trudny, zważywszy na to, że wiele osób ma problemy z językiem polskim. Dlatego też opracowałem pewien sposób na uporanie się z tymi przeciwnościami.

Moją metodą jest wypisywanie przymiotników, które określają daną rzecz w opisie - wtedy mamy pewien obraz tego, co chcemy napisać. Używając wypisanych wcześniej słów możemy utworzyć dobrej jakości opis, który sprawi, że gracz przeniesie się w miejsce akcji.
Dobrym rozwiązaniem jest także używanie porównań, jednak jest to rzecz trudna, gdyż wiele porównań dotyczyć świata rzeczywistego, co psuje klimat gry. Z bardziej zaawansowanych zabiegów jest także synestezja - łączenie doznań zmysłów. W takim przypadku możemy widzieć dźwięki, smakować wonie itp.

Mam nadzieje, że choć w nieznacznym stopniu udało mi się przybliżyć Was do dobrego pisania opisów lokacji w świecie gry.

Pozdrawiam


Skomentuj serwis i przyciągnij nowych użytkowników
Autorski świat PBF (może kiedyś się przyda) - |||||||||| - 10%

Świat - 5% Klasy Postaci - 5% Ekwipunek - 0% System - 25%

Offline

 

#2 2010-10-15 17:24:20

 Mangel

Użytkownik

Skąd: Wrocław
Zarejestrowany: 2010-10-13
Posty: 83
Punktów :   
WWW

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Ja powiem tylko tyle - nie umiesz, nie bierz się do &*%(*&^%*^&$^%$* za pbf!

Mam nadzieje, ze moja metoda też wam pomoże.


"Im lepiej wyedukowane społeczeństwo, tym mniej problemów natury egzystencjalnej, a więcej problemów natury psychicznej." - Michał Mangel Piaskowski
http://je.pl/vp41
http://i51.tinypic.com/2r595xj.png

Offline

 

#3 2010-10-15 22:53:13

 Arashi

Grafik

status arashi665@aqq.eu
25236346
Skąd: ta czekolada?
Zarejestrowany: 2010-10-03
Posty: 153
Punktów :   20 
Moja Gra: Shinobi Dezain
Używam hostingu: Pun.pl

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Elian, powiem szczerze nie wiem o czym ty tam mówisz, ale Mangel otworzył mi oczy.

Używanie dużej ilości epitetów i opisywanie 'uczuć' jakie wywołuje dane miejsce jest ciekawe, ale nie zawsze odpowiednie. Osobiście lubię tego typu kreatywne opisy, aczkolwiek jeśli ktoś próbuje napisać 'Otwieram drzwi' na kilka stron A4, zaczyna mnie to denerwować. Czasem lepiej jest uprościć niektóre rzeczy, nie mówię wszystkie, ale niektóre. Opisywanie wszystkiego w ten sposób jest - według mojej opinii, przesadą.

Więc krótko mówiąc, nie staraj się na chamca przedłużyć jakąś wypowiedź; używaj epitetów, porównań(Mangel... ) i tej pięknej synestezji(nie wiedziałem, że to tak się nazywa ) z odpowiednim umiarem i będzie pięknie.

Offline

 

#4 2010-10-16 12:44:57

Elian

Wojownik w służbie PBF

Skąd: Rzeszów
Zarejestrowany: 2010-09-27
Posty: 232
Punktów :   14 
Moja Gra: Brak
Używam hostingu: linuxpl.com

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Arashi mój artykuł/poradnik dotyczy kreowania świata gry, a nie samego grania. Chodzi o jak najlepsze opisanie danego miejsca w pierwszym poście danej lokacji.


Skomentuj serwis i przyciągnij nowych użytkowników
Autorski świat PBF (może kiedyś się przyda) - |||||||||| - 10%

Świat - 5% Klasy Postaci - 5% Ekwipunek - 0% System - 25%

Offline

 

#5 2010-10-16 14:37:21

 Arashi

Grafik

status arashi665@aqq.eu
25236346
Skąd: ta czekolada?
Zarejestrowany: 2010-10-03
Posty: 153
Punktów :   20 
Moja Gra: Shinobi Dezain
Używam hostingu: Pun.pl

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Hmm, no tak. Jednakże, w takich wypadkach też czasem nie wszystko trzeba opisać. xd Wiadomo, że jedna rzecz się bardziej rzuca w oczy, druga mniej. Powiem tak; jeśli ktoś pisze kreatywne opisy, musi zachować trochę rozsądku, przecież jeśli ktoś wchodzi do ciemnego pokoju, nie opiszemy mu koloru filiżanki stojącej na stole, czyż nie?

Offline

 

#6 2010-10-16 17:16:29

Elian

Wojownik w służbie PBF

Skąd: Rzeszów
Zarejestrowany: 2010-09-27
Posty: 232
Punktów :   14 
Moja Gra: Brak
Używam hostingu: linuxpl.com

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Arashi, a czy ja to powiedziałem? Chodzi po prostu o to by wprowadzić gracza w klimat, by mógł poczuć swoimi zmysłami to wszystko, co jest dostrzegalne i wyczuwalne dla niego w danym pomieszczeniu...

Ale często w grach zdarza się, że wchodzimy do "pustego pokoju", który nie robi na nas żadnego wrażenia... Jednakże, gdy opiszemy wygląd ścian, które skrzą się złotem i diamentami, a delikatny dywan w piękne wzory ciągnie się przez wielką salę do samego podnóża podwyższenia, to chyba nam to trochę więcej mówi?


Skomentuj serwis i przyciągnij nowych użytkowników
Autorski świat PBF (może kiedyś się przyda) - |||||||||| - 10%

Świat - 5% Klasy Postaci - 5% Ekwipunek - 0% System - 25%

Offline

 

#7 2010-10-16 22:29:16

 Arashi

Grafik

status arashi665@aqq.eu
25236346
Skąd: ta czekolada?
Zarejestrowany: 2010-10-03
Posty: 153
Punktów :   20 
Moja Gra: Shinobi Dezain
Używam hostingu: Pun.pl

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Elian może tego nie powiedziałeś, ale też nie zrobiłeś odwrotnie: nie wspomniałeś nic o tego typu rzeczach. Są ludzie kumaci i mniej kumaci, tym drugim czasem trzeba coś dokładnie wytłumaczyć, inaczej będą pisać posty typu: Wchodzisz do dużego, ładnego, oświetlonego, zielonego pomieszczenia, stoi tu krzesło, z drewna, brązowe, pachnące sosną, a piękne, złociste...

a) Dużo epitetów/przymiotników
b) Mamy te twoją synestezje (słowo pachnące, chociaż to raczej nie do końca to o co ci chodziło)
c) Porównań nie ma, ale mam nadzieje że rozumiesz co próbuje powiedzieć.
d) Wypowiedź do śmietnika

Wiem, że dla ciebie to jest oczywiste, ale są osoby które pomyślą że to dobrze. Dlatego dodałem swoje pięć groszy, żeby pisać wszystko z umiarem i rozsądkiem, czyż nie mam racji? Czyż jednym z celów tego forum nie jest poprawienie standardów PBFów?

Offline

 

#8 2010-10-17 16:49:31

 Mangel

Użytkownik

Skąd: Wrocław
Zarejestrowany: 2010-10-13
Posty: 83
Punktów :   
WWW

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

Powtórzę jeszcze raz, moze jaśniej:
Są setki możliwości opisu miejsc. Można walić epopeje o drzazdze z stolika, a można ograniczyć się do 4 zdań. Granicą są właśnie 4 porządne zdania, o poprawnej konstrukcji językowej i logicznej. Czy pisze je impresjonista, ekspresjonista, infyzycjonista, realista, introwertyk, mechanik samochodowy czy zakonnica - nie ważne! Jak nie umie pisać zgodnie z zasadami i logiką, niech się do cholery nie bierze za to!

The end.


"Im lepiej wyedukowane społeczeństwo, tym mniej problemów natury egzystencjalnej, a więcej problemów natury psychicznej." - Michał Mangel Piaskowski
http://je.pl/vp41
http://i51.tinypic.com/2r595xj.png

Offline

 

#9 2010-12-14 08:37:58

Osek

Użytkownik

Zarejestrowany: 2010-12-13
Posty: 25
Punktów :   

Re: Akt stworzenia - czyli jak kreować świat gry

No moim zdaniem Twoja porada Elian jest strasznie krótka, by nazwać ją artykułem. To minimum napisania pracy na języku polskim. Brakuje mi tutaj przykładów, rozwinięcia myśli i trochę większej ilości spostrzeżeń.
Jednak w skrócie powiedziałeś bardzo mądrą rzecz. Bardzo rzadko spotykałem się z dobrym opisem miejsca w pbf'ie.  Zawsze to jakieś skrótowce, bądź niejasne opisy, po których musiałem się o coś dopytywać. Jednak ja opisując jakieś lokacje używam techniki behawiorystycznej. Tzn. opisuję wszystko jak jest, używam określeń czysto dających do zrozumienia że coś jest takie(np ohydny, śmierdzący, piękny, bajeczny, monotonny), ale nigdy nie narzucam uczuć, jakie chciałbym, by ktoś miał patrząc na to co opisałem. Niech każdy sobie to czuje jak chce, przecież każdy jest inny, nie można narzucać każdemu, że to jest be, a tamto ma mu się podobać, a tego ma się bać.

Mangel: nie ma zasady 4 zdań, piszesz na ile chcesz, ważne żeby było to ciekawe, a nie nudne. Jak ktoś ciekawie opisuje to mogę sobie czytać i pół strony jego wypocin, bo mi się to nie nudzi. Jak ktoś wie, że w tym jest kiepski  to robi sobie krótsze opisy.
Ważne też jest, tak jak powiedział(a?) Arashi, żeby weź ładnie wyważyć w opisie co jest ważniejsze, a co mniej ważne i proporcjonalnie do tego pisać. Da od razu to graczowi pogląd i wskazówkę na to, dokąd powinien zmierzać, czym powinien się zainteresować.
Ogólnie bardzo ciekawy temat, jeśli weźmiesz pod uwagę wszystkie opinie, które tu się wytworzyły możesz napisać świetny artykuł.

Ostatnio edytowany przez Osek (2010-12-14 08:39:56)


"Fortuna to niestała dziwka zwariowana na punkcie ironii" - Konował

"Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól zrobić, a zrozumiem" - Konfucjusz

Offline

 
Kontakt Toplisty Wymiana Buttonami
Administrator - Elian
gg: 9597453


Moderator - Nelgor
gg: 2588077


Redaktor Naczelny PBF Station - Solarie
gg: 5800060

AQQ:stan reira.lg@aqq.eu

The Best of PBF
Paweł Neścior. Portfolio webmastera




Button



Nationality PBF

Bezpieczna strona

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.pbfy.pun.pl